vita mössor flög i luften

.....

 

För nästan en vecka sedan nu tog jag studenten. Kan inte fatta att tiden går så snabbt?! Det var i alla fall helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv och jag ska försöka återge den till er.

 

Tidigt på morgonen den 15 juni gick jag upp (med FÅ timmars sömn) och fixade i ordning mig. Gabriellas mamma kom och hämtade upp oss och vi åkte in mot stan. Champagnefrukosten hölls hos Frida och hon hade fixat det så fint med frallor, jordgubbar, melon och champagne. Efter att vi varit där en stund började vi vandringen mot skolan, sjungandes. Vid klockan 9 kom vi högljutt inskuttande i klassrummet där våra klassföreståndare väntade på oss. Det första vi gjorde var dock att gå ner de tre våningarna igen eftersom vi skulle fotograferas i Braheparken. Eftersom några redan verkade ha fått i sig lite mycket att drica tog det ett tag att få alla att stå stilla och se söta ut, men man får väl hoppas att något blev bra i alla fall. Efter fotograferingen gick vi upp till klassrummet igen och mest umgicks lite. Claes och Susanne fick sina presenter och blev nog ganska nöjda. (Claes fick en solstol, en jordgubbsskärare, ett frågespel om resor och en bok med uppfinningar. Susanne fick Färjan-Håkans drinkbok, en dejtingbok, ett frågespel om dansband och en skiva med blandade Peter Jöback och Magnus Carlsson-hits.) Vid lunchtid gick vi till Linden (matsalen) och där var det, tja inte tyst och lugnt som gymnasiechefen hade bett om, utan helt vilt! En lärare gjorde entré på motorcykel och på scenen sjöng alla möjliga lärare massor av låtar, och ALLA elever dansade. SÅ HIMLA ROLIGT! Verkligen den roligaste lunchen i skolan, haha! Maten var jättegod, potatissallad och kycklingspett, tyvärr var jag inte alls speciellt hungrig efter frukosten men hade det som sagt väldigt roligt ändå. Efter lunchen begav vi oss till Brahesalen för den officiella avslutningen och mösspåtagningen! Åh det var verkligen en ”gåshudstämmning” när alla tog på sig mössorna samtidigt (även om vi haft dem på tidigare under dagen). Cirka en minut efter att de sista tonerna av ”Den blomstertid nu kommer” tonat ut var vi tillbaka i klassrummet igen och började uppladdningen inför utspringet. Claes höll ett litet tal till oss och tackade för tre år, Susanne tackade för ett och vi tackade de båda eftersom de är världsbäst båda två! Efter det blev det musik på högsta möjliga volym, mösskrivning, betygutdelning och ett ständigt skrikande ut genom de stora fönstren ner till folkmassan på parkeringen som bara växte. Sedan då, några minuter innan två, gick vi för sista gången ner för den långa stentrappan och stannade vid de stora entrédörrarna, samlingen blivande studenter växte när fler och fler klasser anslöt sig och stämmningen där.. den GÅR INTE att beskriva. Magisk. Elektrisk. Fantastisk. Vi sprang ut som sjätte klass och av själva utspringen minns jag tyvärr ingenting.. Jag vet att den 1,5 minuten som klassen innan oss hade kändes som världens längsta och att våra 90 sekunder på scenen kändes som 10. Men till tonerna av Justin Biebers ”Baby” lämnade vi i alla fall scenen och efter att vi sett de kvarvarande klasserna springa ut fick vi leta oss igenom folkmassan för att hitta våra familjer och anhöriga. Och sen då? Överröstes med blommor, nallar och kramar. Kommer inte ihåg om jag grät eller inte, men jag tror faktiskt inte det. Kände mig mest chockad över alltihop. Sen snabbt iväg till flaket, åh flaket. Ännu en känsla som inte går att förklara med ord, att åka runt i stan på ett lastbilsflak och bara omges av lycka och glädje. Euphoooooria som Loreen skulle sjungit. Och det gjorde hon också. Och vi sjöng med. Efter en dryg timmes flakåkande stannade vi återigen på skolgården och så var den ”skoldagen” slut. Hanna hade väntat i stan och skjutsade oss hem oss till Habo igen. Hemma på Vävaregatan väntade släkt och vänner och jag fick mer kramar och mer presenter. Hann med att umgås, äta lite mat och öppna presenterna innan det var dags att åka in till stan igen. Denna gång var det Emelies kusin som skjutsade oss hem till Dennis där vi hade förfest med hela klassen. Så grymt roligt var det! Efter förfest kommer helt naturligt, en fest. Årets studentfest hölls på Sliver/Harrys och där var det FULLT. Jag tror inte ens att jag var inne på Sliver utan höll mig på Harrys hela kvällen, men det gjorde mig ingenting. Träffade MASSOR av trevliga människor och gamla vänner som gjorde kvällen/natten till en helt perfekt! Åkte hem framåt tre på natten och det kanske kan tyckas vara alldeles för tidigt men jag var trött och absolut nöjd med dagen.


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback