au pair - frågor och svar 2

.....

Hur är jobbet som au pair? Hur ser en dag ut?
Att vara au pair är ett väldigt annorlunda jobb och jag har nog inte riktigt vant mig vid att "bo på jobbet" riktigt än. Men trivs väldigt bra så tror att det kommer komma mer naturligt efter ett tag. Arbetsuppgifterna skiljer sig såklart också mellan olika familjer. Jag börjar i alla fall klockan 7:45 med att tömma diskmaskinen, sen gör jag i ordning barnens lunchlådor, snack och frukt och packar ner i väskorna, sen ser jag till att barnen klär på sig, borstar deras tänder och hår och sen tar deras mamma oftast dem till skolan. När de har gått plockar jag undan i köket, sopar golv och torkar bänkar och bord. Om jag har tid över sen brukar jag ta hand om lite tvätt eller städa lite. Sen slutar jag strax efter nio och då brukar jag göra frukost till mig själv och ta med upp till rummet. Sen har jag ledigt ända fram till klockan tre så då har jag tid att hitta på lite olika saker, så jag utforskar London, shoppar, fikar, träffar kompisar, tittar på tv-serier mm. När jag börjar på eftermiddagen följer jag antingen med till skolan och hämtar det två yngsta barnen eller väntar hemma medans mamman hämtar. Sen brukar jag vara med dem medans min värdmamma går tillbaka och hämtar den äldsta pojken. Sen brukar jag börja med maten, oftast har mamman förberett något som jag ska göra. När barnen ätit hjälper jag till med tandborsning och påklädning av pyjamas innan jag hand om lite tvätt, kanske förbereder mat till oss vuxna, diskar och plockar i ordning. Brukar sluta strax efter sju och då brukar jag umgås lite med de två äldsta barnen innan de ska sova. Oftast spelar jag och 8-åringen något spel. Sen säger jag godnatt till dem och går in på mitt rum och sen går jag antingen ner och hämtar min mat i köket när min värdmamma gjort klart den eller så kommer min värdpappa upp med den till mig. Sen hänger jag vid min dator ett tag, bloggar, kollar netflix, skypear med vänner/familj eller går ut på stan och träffat kompisar innan jag går och lägger mig. Det skulle jag säga är en "normal" dag, men sen har ju de två äldsta en hel del aktiviteter vissa dagar och den yngsta går kortare dagar ibland så då kan det hända att jag får jobba lite mer och ta hand om honom. Det gäller att vara flexibel helt enkelt!
 
Vilka är Hanna, Moa och Jesscia? Och hur har du lärt känna dom?
De är tre härliga tjejer det! Förutom det så är de också au pairer som bor ganska nära mig och de som jag umgås med under mina lediga stunder. Hanna har jag känt sedan cirka alltid eftersom hon är min syssling. Moa hittade jag via hennes blogg innan jag flyttade hit och Jessica träffade jag via Moa. 
 
Innan man åker behöver man ju ha 200 barntimmar. Hur hårda är STS på det, och hur kollar de det? Kan man sitta hos sin kusin eller behövs "andra" barn också? 
Jag vet inte riktigt hur "hårda" STS är med det men du måste i alla fall lämna kontaktuppgifter till dina olika "arbetsgivare" på din ansökan. Men jag tycker att det är jättebra och tror att det är viktigt för din egen del att du har stor erfarenhet av barn innan du blir au pair. Man lär sig så otroligt mycket på att ta hand om barn som man inte är släkt med. Hur viktigt det är med exakt 200 timmar vet jag faktiskt inte. För att få ihop dina timmar kan du till exempel erbjuda dig att sitta barnvakt, göra praktik på en förskola eller skola, skriva upp dig som vikarie för förskolor/skolor i din hemkommun eller höra av dig till lokala idrottsföreningar/körer/andra barngrupper och fråga om de behöver hjälp med något. Du måste ha med två referenser som du inte är släkt med. Har du sedan varit barnvakt åt din kusin kan du ha med det som en extra erfarenhet på ansökan, det är ett stort plus desto fler erfarenheter du har. Själv hade jag ju jobbat på förskola/vikariepool i 1,5 år innan jag åkte hit, hade också med fotbollsskolan som jag var ledare för under några sommrar och att jag suttit barnvakt åt mina kusiner.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback