au pair - frågor och svar 8

.....

Hur skaffar man ett engelskt bankkort? 
Ungefär på samma sätt som man skaffar ett svenskt. Man går in på en bank och ber att få öppna ett konto. Jag hade dock lite problem i början när jag skulle öppna ett konto på Barclays (en bank). De krävde nämnligen alla möjliga sorters intyg på att jag bodde där jag bor vilket jag ju inte hade. Men fick tipset att gå till Lloyds istället och där var det inga problem när jag skulle öppna ett konto, behövde bara ha med mig mitt pass.
 
Du hade köpt något discount card till oystercardet, hur funkar det? 
Nu har jag inte haft det så länge men det funkar faktiskt väldigt bra! Det är ett rabattkort som man köper på en tågstation, som gör att man får 1/3 rabatt på alla tågresor i UK. Det är ju bra bara det men ännu bättre är att man kan koppla det till sitt oystercard och därmed få 1/3 på priset av resorna även i tunnelbanan. Det gäller dock bara off-peak hours men jag åker aldrig på peak hours så det gör ju ingen skillnad. 
 
Jag tycker att giffgaff låter som ett jättebra abonnemang, man var köper man det?
På giffgaff.com kan du beställa hem ett kontantkort. Sen aktiverar du det och väljer vilken goodiebag du vill ha. Jag brukar top up med cirka £10 ibland också, eftersom t.ex. meddelanden och samtal till Sverige kostar extra.
 
Är det i Swiss Cottage du bor? 
Näpp. I Hampstead, men det är nära. Tar mig kanske 15-20 minuter att gå ner till Swiss Cottage.
 
 
Jag ska åka som au pair nu i september, ska prata med min första familj på lördag. Har du några tips?
Vad roligt! Förstår om du är nervös och vet inte om det hjälper att jag skriver att du inte ska vara det? Haha. Men försök att slappna av så mycket som möjligt i alla fall, fråga allt du kommer på (skriv gärna upp frågorna så blir det lättare) och var dig själv
 
Flyttar till London den 28 augusti och undrar om du rekommenderar något speciellt att åka och titta på? Någonstans värt att äta?
Det finns såklart massor av saker att titta på här i London. Har du inte varit här förut är väl klassiker som Big Ben, London Eye, Tower Brigde och Buckingham Palace sånt man "bockar av" i början. Du kommer säkert hitta dina egna favoritställen efter ett tag. Jag tycker om att promenera längs Southbank är supermysigt. Att se Londons skyline från Primrose Hill eller Parliment Hill är också att rekomendera. Matställen tycker jag är svårt att tipsa om eftersom det finns hur många olika sorters ställen som helst, men äter jag ute blir det oftast Wok to Walk eller Nando's. Street Food-marknaden i Camden är helt underbar, där finns verkligen mat från hela världen! Jamie Olivers Italian i Covent Garden har också supergod mat. Är man sugen på hamburgare är Five Guys vid Leicester Squere ett hett tips, eller Honest Burgers i Soho! Bästa milkshaken finns på Ed's Easy Diner och (världens) bästa crêpes får man åka upp till Hampstead för att hitta.
 
 
Bara av ren nyfikenhet, varför tog du med dig typ osthyvel och sånt...? Är det nå jag missat eller nå? 
Eftersom England tillhör ett av de (väldigt många) länder i världen som inte använder osthyvel. Istället skär de en tjock skiva ost och lägger på (eller brevid!) mackan. Dock är ju min värdfamilj inte brittisk och hade redan osthyvlar. Men däremot inget decilitermått så det är jag glad att jag tog med mig (fast jag har tappat bort det nu!!). 
 
Har du några tips på bra au-pair bloggar? Nån som snart åker till sin familj eller nyss har kommit? 
Jag läser inte så mycket bloggar faktiskt. Men kanske finns andra läsare som gör och som kan tipsa? Bland mina länkar (längst ner i spalten till vänster) hittar ni några av mina vänners bloggar. Moa och Jessica har tyvärr flyttat hem nu men Sandra och Malin är ganska "nya" här. Annars finns det fler bloggar t.ex. på STS hemsida

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

Jag minns att du skrev att du åkte till kings cross? och fixade ditt kort, och att man skulle ha med ett litet foto typ? kunde man göra det på plats i någon automat eller fick du göra det innan?

2014-08-02 » 01:38:28
URL: http://vapenbroder.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback