att komma hem är som att resa i tiden

.....

Hallå Bloggen!!
Det känns som det var flera månader sedan jag var inne här, men det var faktiskt "bara" två veckor sedan. Det blev inga inlägg från Holland, trots att jag faktiskt hade en helt okej uppkoppling uppe på mitt lilla vindsrum. Men andra saker kom ivägen, jag har jobbat en hel del och när jag varit ledig har jag passat på att utforska landet så mycket som möjligt. Ska försöka att inte tråka ut er med för långa beskrivningar av vad jag har haft för mig! Men here we go:
 
Det kändes väldigt jobbigt att lämna Sverige, det var som att säga hejdå nu var 100 gånger svårare än när jag åkte i mars. Var ledsen hela flygningen men jag kan säga att det släppte i samma stund som min värdpappa hämtade upp mig på flygplatsen. När vi sedan kom fram till min värdmammas föräldrars hus och jag fick träffa dem + min värdmamma igen kändes allt jättebra. Hela den första veckan hade jag bara H att ta hand om eftersom de två äldsta var på träningsläger. Så trots att jag jobbade några heldagar när min värdmamma var iväg någonstans så kändes det ändå som en lugn vecka. Fick mycket hjälp av min värdmammas mamma också, snällt! Helgen var jag ju "långledig" eftersom måndagen var en Bank Holiday här i UK. Så på lördagsmorgonen blev jag upphämtad av Daniella (den hollänska au pairen som jag umgås med här) och sen bodde jag hemma hos henne i en liten förort till Rotterdam hela helgen. Fast vi var inte hemma så mycket. I lördags åkte vi direkt till Amsterdam, vilken otroligt fin stad! Där ångrade jag djupt att jag lämnat systemkameran i London. Vi var också på Anne Frankmuseet (otroligt intressant) och åkte en guidad båttur på kanalerna, hann med lite shopping också. Hade varit en perfekt dag om det inte varit för regnet som gjorde oss både blöta och kalla. På kvällen åkte vi till stranden Scheveningen i Haag och åt middag. Det var grymt mycket folk eftersom det också pågick en tävling i fyrverkeri (ja?) och det var väldigt populärt. Så det stod vi och tittade på ett tag innan vi åkte hem till Rotterdam igen. På söndagen åkte vi till Utrecht. Vandrade upp för smala trappor i ett högt domkyrktorn och åt goda hollänska pannkakor till lunch. Jag hade brieost och salami på min, det får man ha på hollänska pannkakor. På måndagen hade vi tänkt att åka en sightseentur i Rotterdam men det visade sig att den vi hade tänkt att åka inte gick på måndagar. Så vi åt lunch (i form av frukost) på en liten restaurang och åkte sedan till Haag istället. Där gick vi på Madurodam, där har man byggt upp viktiga städer och byggnader i Holland i miniatyr. Ganska intressant att se faktiskt. Efter detta körde Daniella hem mig till min värdfamilj igen. Veckan därpå var inte heller så himla stressig, T var fortfarande på träningsläger men O och H plus deras kusin var där. Så jag hade fullt upp ändå. Men har ändå haft mycket ledig tid tycker jag. Jag har fått låna en cykel som jag varit ute med ofta när jag inte haft något annat för mig. Då har jag bland annat cyklat in till det lilla centrumet och ätit lunch, suttit på biblioteket eller tittat runt i alla butiker. Men i tisdags var jag ledig nästan hela dagen så då tog jag faktiskt och cyklade in till Haag. Åkte till fredspalatset och lyckades köpa den sista biljetten till den guidade turen som precis skulle börja. Det var väldigt fint där inne och trots att jag inte kan speciellt mycket om alla domstolar och annat som hållet till där inne var det ändå väldigt intressant och roligt. Efter detta cyklade jag till de mer centrala delarna av Haag och åt lunch innan jag åkte hemåt igen. Vet inte riktigt hur, men jag lyckades faktiskt hitta vägen hem på första försöket. Var lite chockad och smått imponerad av mig själv (kan ju ha varit ren tur också..).
 
Bilderrrrr:
 
Mitt lilla krypin

Väderkvarnar väderkvarnar!

Amsterdam

Amsterdam igen
Åt en hollänsk specialité: croquette (?) smakade väl helt okej.

En regning båtfärd
Detta är Nemo

Mer kanaler

En kanal till!
Solnedgång vid Scheveningen

Precis innan solen gick ner och fyrverkerierna skulle börja. Har tyvärr inga bilder eftersom jag filmade allt.

Utrecht! Här är domkyrkotornet som vi tog oss upp i.

Även i Utrecht finns det kanaler. Såklart.

Utsikten från tornet. Såg både Haag, Rotterdam och Amsterdam härifrån!
Högst upp!

En annorlunda pannkaka måste jag säga. Men väldigt god.

Vår "lunch" i måndags. Fick allt detta + omelett för 9 euro. Billigt och supergott!
Madurodam!

Kyrktornet igen, fast skala mindre.

Amsterdam i miniatyr.

Fredspalatset i Haag. Tyvärr fick man inte ha med sig kamera eller mobiltelefon in dit så har inga bilder innifrån.

Utanför fredspalatset stod detta träd..

..fullt av önskningar och fina ord! 
 
Vi lämnade min värdmammas föräldrars hus runt klockan 19:30 igårkväll och sedan tog det knappt en timme till båten. Jag, som hade oroat mig för hur det skulle bli att dela hytt med hela familjen, hade visst glömt vilka jag var ute och åkte med. Jag fick såklart en alldeles egen hytt. Lyxigt! När jag sagt godnatt till familjen och lämnat av väskan i hytten gick jag ett varv på båten. Köpte en jättestor påse Gott & Blandat från shoppen och en macka från restaurangen. Men där hade jag ju ingen lust att sitta helt ensam så jag smusslade ner mackan i påsen och gick upp till min hytt för att äta. Låg på "soffan" där inne och kollade på Hajen som visste för mycket innan det var dags att sova. Jag visste att alla skulle väckas kl 05:30 men eftersom jag var orolig att jag inte skulle vakna av båtens alarm ställde jag också mitt egna. Tyvärr tyvärr hade min telefon Ingen Service på hela resan vilket gjorde att den inte ställde om sig automatiskt till Londontid. Alltså väcktes jag 05:30 hollänsk tid.. dvs 04:30 Londontid. Det är för tidigt. När jag upptäckt detta kunde jag såklart inte somna om utan låg där och blundade i 30 minuter innan jag gav upp och började göra mig i ordning i stället. När jag var klar och klockan inte ens blivit sex lämnade jag hytten. Tänkte gå till shoppen och köpa en parfym som jag velat ha ca hur länge som helst men varit för snål för att köpa. Men shoppen var stängd så istället köpte jag en halvtaskig crossiant från caféet och åt medans jag väntade på att kunna gå ner till bildäck. När vi kommit av båten väntade en nästan två timmars bilfärd hem till London. Jag satt längst bak i bilen och tittade på film på iPaden så det var ganska lugnt, förutom att det är otroligt dåligt med benutrymme där bak och jag har ganska långa ben. Det var alltså skönt på många sätt att komma fram till huset tillslut. Det kändes faktiskt lite som att komma hem och det luktade precis som jag minns att det gjorde första gången jag kom hit för snart ett halvår sedan(!!).
Slappar i hytten
 
Så naaajs!
 
Hejdå Holland!
 
Hallå England!
 

Kommentarer
Postat av: Susanna Maria J

Härliga bilder! :)

2014-08-31 » 17:28:44
URL: http://oslofru.com/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback