på en festlig happening

.....

Hallå godingar!
I lördags var det festligheter på gång. Det var ju nämnligen min allra första (och sista?) Sinterklaas som skulle firas. En hollänsk högtid alltså. Det började redan i fredagskväll då barnen ställde sina skor vid den öppna spisen tillsammans med en skål med vatten och ett äpple (skulle vara en morot men vi hade inga). Sen sjöng de Sinterklaas-sånger och dansade runt i vardagsrummet. Tanken är att sinterklaas ska komma och lägga presenter i skorna under natten. Vattnet och moroten är till hans häst. 
 
På lördagen var det alltså dags att "fira" på riktigt. Min värdpappas brors familj skulle dock inte komma fören på eftermiddagen. Så innan dess passade jag på att åka in till stan med Maren. Vi åkte först till Tiger och köpte tomtemössor och gav oss sen ut på Londons gator för att ta julkortsbilder. Tänkte att jag skulle skicka julkort i alla fall till mormor och farmor, och Maren hade tänkt precis samma sak! Vi gick helt enkelt all-in på turiststilen och poserade glatt framför röda telefonbås, Big Ben och London Eye. 
 
 
När jag kom hem igen slappade jag på rummet ett tag innan gästerna anlände. Min värdpappas bror är gift med en svenska så hon och mina värdbarns kusiner pratar svenska! Ganska skönt att kunna göra det för en gångs skull. Det var riktigt mysigt att fira en högtid med min värdfamilj, jag fick lite julkänslor trots att det var ett väldigt litet firande. Men ett enormt långt rim/dikt från min VPs mamma läses upp och små presenter delades ut. Jag fick också en present och ett rim som min VP skrivit till mig, snällt! Efter det åt vi middag och grymt god pavlova till efterrätt. På kvällen när gästerna åkt hem gick jag upp till mitt rum och låg och kollade klart på Fargo (såå bra!!) innan jag somnade. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback