au pair - frågor och svar 6

.....

Dina rubriker är så bra. Hur kommer du på alla? 
Jag kommer knappt på några. Jag snor dem från Lars Winnerbäck. Ett mycket bra tips om man har svårt att komma på rubriker (vem har inte det!?), använd låttexter! Ibland blir det någon annan artist/grupp och i sällsynta fall kommer jag på något eget. Men 9/10 är nog Lassetexter i alla fall!

Du åker med STS va? Hur fungerar det och hur lång tid tog det innan du åkte iväg? 
Japp. Det fungerar hur bra som helst! Från det att jag skickade in min färdiga ansökan tills det att jag matchades med min familj tog det lite mer än en månad. Sen åkte jag iväg två månader efter det. 

Kunde du välja hur många barn du ville ta hand om och hur gamla de skulle vara? 
Jag kunde välja hur många barn jag ville ta hand om och du kan önska vilka åldrar du helst vill ha. HÄR kan ni se hur jag önskade. (Precis så det blev också!)

Ser man många kändisar i London? 
Inne i centrala London har jag nog inte sett någon! Men eftersom det bor en hel kändisar här i Hampstead har jag sett några stycken, vet inte om det är många direkt. Ricky Gervais bor i närheten så honom ser jag ganska ofta. Har också sett Melanie C (gammal spice girl) och Helena Bonham Carter här. Har varit på samma efterfest som Katy Perry en gång men såg bara till hennes "crew" av dansare, haha. Sen har ett kändispar barn i samma klass som ett av mina värdbarn(!), så de har jag ju sett på skolgården några gånger (och pratat med en gång!! DET var coolt!). Väntar fortfarande på att jag ska få syn på Benedict (som också bor här i Hampstead!), då kan det hända att jag dör. 
 
Är det svårt att hitta au pair-vänner? Är det bäst att hitta kontakter innan?
 
Nej! Tror inte det finns något enklare sätt att skaffa vänner på än just som au pair. Har skrivit om detta i varje frågeinlägg tror jag så kolla igenom arkivet för tips. (Här) Det kan såklart vara skönt att ha lite kontakt med folk som redan finns i närheten redan innan man flyttar hit men absolut ingen nödvändighet. Kolla med din organisation vilka au pairer som kommer finnas i närheten!
 
Jag har läst både engelska A och B har VG i A och G i B och jag vet att jag är ganska bra på engelska..men jag är ganska obekväm att prata det och känner mig ändå dålig..hur kände du?? 
Jag var supernervös inför min intervju med STS men det är verkligen ingenting att vara rädd för. De vill ju liksom bara se att du kan förstå/göra dig förstådd på Engelska. Jag kände mig superdålig när jag hade min första intervju med min värdfamilj också men min värdmamma var jätteimponerad. Det finns så himla mycket folk från jordens alla hörn i London och svenskar över lag har grymt mycket bättre Engelska än de flesta. Har flera gånger fått frågan här hur alla svenskar kan vara så otroligt bra på engelska, haha. Jag har nog aldrig haft MVG i Engelska i skolan tror jag så det spelar absolut ingen roll. Det går bra, jag lovar dig!

Är det svårt att förstå familjen/intervjuaren? Pratar dom "vanlig" engelska eller använder dom svåra ord?
Nej! Intervjuaren är ju svensk och har inte som mål att "sätta dit dig" genom att använda svåra ord, haha. Hen vill som sagt bara kontrollera att du har en okej engelska. Min värdfamilj är ju inte brittisk så deras engelska är inte heller "prickfri". Då och då händer det att min värdmamma säger något ord som jag inte förstår men då är det ju bara att fråga om det. 

Och angående intervjuvn, hur va den?? 
Va det allmänna frågor eller va det svårt att förstå och hänga med?? 
Om jag minns rätt bestod intervjun av 13 frågor. Ganska vanliga, typ "varför skulle du bli en bra au pair?" osv. Återigen, nej det var inte svårt att hänga med. Om du inte hör/förstår något så be bara om att få höra igen. Har aldrig hört talas om någon som inte blivit godkänd på grund av sin engelska (eller något annat heller för den delen) så du behöver absolut inte vara orolig!
 
Tänker du på Engelska efter att ha pratat det så mkt?
Nej det gör jag inte. Har hört många som sagt att efter bara några veckor här så tänker och drömmer de nästan enbart på engelska men det händer mig ytterst sällan. Jag tror det är delvis på grund av att min värdfamilj inte pratar engelska med varann så jag "omges" inte av språket hela tiden. Jag tror därför inte att jag förbättrar min engelska lika mycket som jag skulle gjort i en brittisk familj. Men lite har den nog förbättrats såklart. Jag har i alla fall enklare att prata engelska nu. Den kommer mer automatiskt än förut då jag först var tvungen att först tänka ut vad jag skulle säga på svenska, sedan översätta inne i huvudet och sedan säga, haha. Men sedan pratar jag faktiskt inte så himla mycket engelska eftersom jag nästan uteslutande umgås med svenskar på dagarna. 

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

Tror du att du vill åka som au pair någon annanstans i framtiden?

2014-07-14 » 12:47:33
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: josefin

Tack för svaren:) uppskattar det!!!

2014-07-15 » 10:38:37



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback