ensam med barnen för första gången

.....

En hel vecka av tystnad. Men nu är jag tillbaka! Typ. Vi får väl se.
Försöker komma på vad jag gjorde förra veckan eftersom jag tydligen var alldeles för upptagen för att blogga men kommer inte riktigt ihåg faktiskt.. EN av dagarna var jag i alla fall på Westfield med Malin och Moa. Har kommit igång riktigt ordentligt med julklappsshoppingen nu. Är nästan lite stolt!
I torsdags var jag, Malin, Amanda, Lisa och Johanna på julmarknad i Svenska Kyrkan. DET var mysigt må ni tro. Gick runt ett bra tag och tittade, smakade och luktade på allt svenskt och juligt. Fick med mig marabou, ahlgrens bilar och lingongrova. GOTT.





 
I fredagsmorse flög min värdmamma till Frankrike och jag och min värdpappa hjälptes åt att få iväg barnen till skolan. Sen åkte jag till Scandinavian Kitchen och inhandlade fler svenska godsaker och åkte därefter direkt till IKEA för att köpa hushållsost. Det blev en ganska dyr ost med resekostnader inräknat, men det var det värt. Har ätit lingongrova med hushållsost och gurka till frukost varje dag nu. Efter 8 månader av rostbröd och jordnötssmör var det en väldigt välkommen förändring! Efter att jag kommit hem från IKEA kom Hanna hem till mig. Vi låg mest och slappade på min säng tills telefonen ringde. H's lärare som berättar att H har feber och måste hämtas. Jahopp. Vilken rolig helg det här kommer bli tänkte jag. Skyndade iväg till skolan och fick med mig den tröttaste 4-åring jag sett hem. Han fick ligga i soffan och titta på film medans jag, som tänkte att har jag redan börjat jobba kan jag ju lika gärna fortsätta, började förbereda inför maten. Sen var jag tvungen att släpa med mig feberkillen ut i kylan igen för att hämta brorsorna i skolan. Det gick faktiskt förvådnansvärt bra! Efter att vi tillslut kommit hem alla fyra fortsatte jag med maten, O & T spelade piano och iPad och H la sig på soffan igen. Min värdpappa kom hem tidigt från jobbet och gick direkt upp och la H. Sen åt vi middag och planerade lite inför helgen. Han skulle nämnligen också flyga utomlands och jag skulle vara ensam med barnen för första gången. Spännande! 
Lördagen började bra. H som sovit 14 (!) timmar i sträck vaknade pigg och feberfri, hurra! Min värdpappa tog med T till hans fotbollsmatch och jag var hemma med O och H. De ordnade dockteater och så läste vi om svenska traditioner. Mysigt! Sen lämnade min värdpappa av T innan han själv åkte vidare till flygplatsen. Resten av dagen spenderade jag och barnen med att baka. Hade planerat att göra chokladbollar men efter att det var avklarat såg alla tre på mig och frågade "Vad ska vi baka nu då??". Oväntad succé alltså. Eftersom smöret tagit slut fick vi göra det enda recept med olja som jag kan, chokladmuffins! Riktigt goda är dem också. Recept kommer som vanligt som Bli min jäst. (Säger som vanligt fast jag knappt bakat alls på 8 månader). Efter bakning och läxläsning var det middagsdax och sen bad innan det helt plötsligt blivit kväll och dags att sova. Trots att det gått oväntat "enkelt" att ha alla tre helt själv var jag helt slut och gick och la mig strax efter att jag läst klart med T. (Historieboken jag gav honom i födelsedagspresent är sååå bra! Vi är nog lika nördiga båda två skulle jag tro.) 
Väcktes klockan 05:30 av att H stod vid min säng och berättade att han var törsig. Jahopp. Fyllde på hans vattenflaska och sen la jag mig i sängen igen och han kröp ner brevid. Hade säkert kunnat tyckt att det var mysigt om jag inte varit en människa med uselt morgonhumör och istället var mest irriterad över att jag blivit väckt. Lyckades aldrig somna om igen och vid sju hade H och T börjat leka och jag gick ner för att göra frukost. Väckte O så att han skulle hinna se Match of the day på tvn och gjorde sedan frukost till mig själv. Sen satt vi alla tre i tvsoffan och tittade på fotboll tills att min värdpappa kom hem 8:30. Han åkte och handlade och jag städade i ordning i köket, tog hand om tvätt och passade barn ett tag. Vid 12 fick jag tillslut lite ledigt och gick utomhus för första gången sedan fredagseftermiddagen. Det var julmarknad på Hampstead High Street men tyvärr förstördes stämningen en aning av att det spöregnade ute. Jag åkte till Camden och köpte en julklapp istället och sedan tillbaka till Hampstead och satte mig på Starbucks och drack te. Strax innan fem kom jag tillbaka hem igen. Min värdpappa skulle ha ett viktigt telefonmöte och hade satt på Top Gear till barnen. Så jag satte mig och kollade med dem. Oväntat bra program alltså! När min värdpappa kom ner igen lagade vi mat och åt sedan tillsammans alla fem. Äter nästan aldrig tillsammans med min värdfamilj så det var lite mysigt faktiskt! När barnen somnat åt jag chokladbollar och kexchoklad innan jag också somnade. Helt slut efter en intensiv men bra helg! 





 

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback