man måste komma in, i Stockholm

.....

Fredagen 29 juli
Efter jobbet fick jag kramas lite extra med Sofia eftersom det var hennes sista dag. Sen gick jag till Hemköp och köpte matsäck inför den stora resan! Jag som bara varit i Stockholm fyra gånger tidigare skulle nu åka dit, alldeles ensam! Tog i alla fall tåget till Nässjö för att där byta till X2000 till Stockholm. Tåget kom en kvart för sent men det var inte det största problemet på resan. När vi nästan är framme i Norrköping hör man från högtalarna att: "..det står en man på en bro över spåren i Stockholm som är trött på livet. Så vi kan inte köra vidare innan polisen gett sitt tillstånd.." satt fast i Norrköping i nästan en timme och fick sen åka vidare jääättelångsamt på grund av att det blev kö av tåg (och att killen fortfarande stod kvar). När vi tillslut kom fram till Stockholm var det 2 timmar efter utsatt tid och alla var rejält trötta (och kalla, eftersom det var sviiinkallt inne i tåget.) Men familjen Bjelksjö kom och mötte mig på stationen. Därifrån åkte vi ut till Åkersberga och där fick vi åka båt ut till Mjölkö.



Lördag 30 juli
Dagen med stort D. Vaknade ganska tidigt, gick upp och fixade oss för att sedan bli skjutsade med båt till bryggan där Vaxholmsbåten går ifrån. Tog den in till Stockholm vilket tog ett tag men var väldigt mysigt! Framme i Stockholm gick vi till Drottninggatan där vi mötte upp Linnéas kompis Elin. Vi gick till centralen och åt mat på Burger King innan vi tog bussen till Djurgårdsbron och gick därifrån till Skansen. Träffade där Mikaela och så var kvartetten komplett. Begav oss till Galejan redan klockan 16 för att köa. Insläppet var inte förens 18 men det var tur att vi kom i tid! Inte långt efter det att vi ställt oss (eller satt oss) i kön började det droppa in folk och ställa sig bakom. Klockan 17 skulle jag hämta ut min biljett (från Görel!) i entrékassan så jag och Linnéa gick dit. Där upptäckte vi dock att man var tvungen att gå ut för att komma till den kassan. Den var liksom stängd innåt. Detta innebar problem för oss eftersom vi redan betalt entréavgiften på 120 kronor och inte direkt ville göra det igen. Så vi stod och väntade på att kön skulle ta slut men det gjorde den ju aldrig! Det kom bara mer och mer folk hela tiden och både jag och Linnéa fick typ panik och blev oroliga att vi aldrig skulle få våra biljetter. Men tillslut (efter att vi stått där i över en halvtimme) var kön slut och det blev tid för oss. Vi fick våra biljetter och rusade tillbaka till Galejan. Prick klockan 18.00 började dem riva biljetter och jag och Mikaela som var först in sprang för livet för att komma in före tyskarna som trängt sig framför oss och för att få bra platser vid scenen. Men tyvärr var den löpmarchen förgäves eftersom vi inte fick komma in på själva dansbanan innan det började vid 19. Så då fick vi stå och trängas och svettas en timme i stekande sol. Det var inte kul! Någon som stod en bit bakom svimmade till och med. Men en sak som VAR kul när vi stod där var att vi började prata med två BAO-praos! BAO:s allra hängivaste fans som driver denna grymma blogg. Det fick tiden att gå lite fortare och inte kännas så seg och jobbig. När klockan sen tillslut blev 19 och vi sprang en en gång för allt vi var värda för att nu faktiskt komma längst fram, vilket vi också gjorde. Scenen var väldigt låg så vi använde den som lite förvaringsplats för våra kameror och vattenflaskor, haha. BAO kommer upp på scenen och det under jubel från publiken! Börjar med några låtar, innan Benny går fram till micken och säger: "..eftersom detta faktiskt är en dansbana vill vi att ni som står här framme ställer er utanför. Två rader går bra men ni andra får gå ut.. eller dansa!" Men eftersom vi stod längst fram var det ju ingen fara utan vi stod lugnt kvar. Blev några instrumentala låtar till innan Tommy och Helen kom ut på scenen. Mer låtar. Underbara låtar. Underbara BAO! Tillsammans med BAO-praos blev det mycket hopp, klapp och allsång! Paus på cirka 15 minuter innan det fortsatte. Totalt var det en 4 timmar lång konsert och den var helt-fucking-crazy-awesome-mega-bra! Efteråt stannade vi kvar ett tag innan vi blev utkörda och var tvugna att gå därifrån, haha. Sa hejdå till Mikaela (som bor i Stockholm), blev hämtade utanför Skansen och fortsatte sedan ut till Åkersberga och ut till ön. Världens bästa dag?!




























Söndag 31 juli
Söndagen gick vi återigen upp tidigt. Jag skulle med buss (kände för att undvika SJ ett tag) hem och Linnéa och hennes familj + Elin skulle till Gröna Lund. Vi tog segelbåten (fast med motor) in till Stockholm. Tog cirka 3 timmar men det var faktiskt alldeles underbart! Satt i solen och drack god, kall fläderdricka och jag och Linnéa lyssnade på Kristina. Helt klart ett underbart slut på Stockholmsresan. Ja för när vi kom fram till Grönan sa jag hejdå till familjen Bjelksjö och tog spårvagn till Segelstorg där jag alldeles ensam hittade till Cityterminalen! (okej, jag fick lite hjälp av en karta som Linnéas mamma ritat till mig, hahaha). Resan hem var ganska långtråkig, men jag hade i alla fall ett avsnitt av Pottercast att lyssna på och en fylld iPod såklart! Kom hem till ett tomt hus eftersom familjen var i Falkenberg. Ja det var väl allt från min helg tror jag. Helt klart en av de bästa!










Kommentarer
Postat av: Nathalie

FUCK! Har du hört att Helen ställer in i Jönköing?!

2011-08-05 » 18:51:06
URL: http://helensjoholm.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Jättefina bilder, och kul att läsa om era upplevelser!

2011-08-07 » 16:43:41
URL: http://www.helensjoholm.nu/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback