ansökan & matchningsprocessen

.....

Hej! Efter att jag hittade din blogg blev jag ännu mer nyfiken på att bli au pair. Det är väldigt roligt och intressant att läsa hur allt fungerar. Kan inte du berätta i ett inlägg lite mer om din matchningsprocess, hur lång tid det tog och hur många familjer som kontaktade dig?
 
Fick den här frågan på bloggen för ett tag sedan och har fått flera frågor om min ansökan tidigare så tänkte att jag tar det i samma inlägg. Kan nog bli ganska långt men ska försöka att inte bli för detaljerad. Fråga på om det är något ni undrar över!
 
Den 22 juli 2013 skickade jag in en ansökan om att få bli au pair i England på STS hemsida. Fick efter några dagar hem ett brev med information om hur jag går vidare samt en inbetalningsavi med kostnaden för ansökan. När jag sökte kostade det 2990 kronor eftersom de hade en kampanj den sommaren. Vanligvis är kostnaden 3990 kronor. Betalningen räknas som en bekräftelse på ens ansökan så om man skulle ångra sig och inte vilja åka kan man bara strunta i att betala. (Skulle man mot all förmodan inte bli godkänd som au pair får man såklart tillbaka de här pengarna.) När pengarna var inbetalda till STS (i slutet av augusti) började själva ansökningsprocessen och jag fick ett mejl med alla ansökningshandlingar. Ärligt talat fick jag en mindre chock när jag insåg hur mycket som skulle fyllas i och göras. Listan såg ut såhär för ett år sedan och jag antar att den inte förändrats så mycket sedan dess:
  • Application form  - Ett sju sidor långt dokument där man ska beskriva sig själv, sina erfarenheter, intressen mm. 
  • Additional Childcare Experience - För att bättra på sin ansökan kan man lägga till detta om man har mer än tre erfarenheter av att jobba med barn.
  • Personligt brev - Ett brev till familjerna där du skriver lite mer personligt om dig själv. Ska bli en A4 sida med profilbild. 
  • 2 Childcare Reference Form - En referens som kan intyga att du arbetat med barn. Får inte vara släkt eller familjemedlem. Jag bad en kollega från förskolan fylla i den ena och min kompis Ellen fyllde i den andra eftersom vi jobbat tillsammans i fotbollssskolan.
  • 1 Personal Reference Form - En referens som kan intyga att du är lämpad för jobbet. Får heller inte vara släkt eller familjemedlem. En vän till familjen (som också är en lärare på min gamla skola) fyllde i den.
  • Medical Report -  Intyg på att man är frisk. Måste signeras och stämplas av läkare. Så jag som är livrädd för allt som rör sjukhus fick ta mod till mig och ringa och boka en tid på vårdcentralen. Men det var inga problem, bara en miniundersökning och sen var papprerna påskrivna. 
  • Kopia på ditt körkort 
  • Kopia på ditt senaste pass
  • Kopia på ditt slutbetyg - Från gymnasiet. Inget att oroa sig för, organisationen vill bara se att du har läst Engelska. (Behöver inte vara toppbetyg alltså - jag läste inte ens Engelska C)
  • Polisregisterutdrag - Inte det vanliga som man behöver om man ska jobba i tex. förskola utan ett på engelska som du hittar här, det kostar 192 riksdaler.
  • Foton - 8 foton där man är tillsammans med barn. 
  • Profilbild - Ska vara ett nytaget foto. 
  • Au Pair Agreement - Ska skrivas under bara. Fast läs igenom noga så att du vet vad det är ju godkänner.
  • Au Pair Summary - En summering av din ansökan. Här kan man också specifiera hur många barn man kan tänkas jobba med, vilka åldrar och även önskat område (city/town/village/rural area). Här kan ni se hur jag önskade.
Mitt i allt detta hade jag den 11 september min telefonintervju med STS. Då ringde min kontaktperson upp och vi pratade lite på svenska först innan själva intervjun började. Intervjun är på engelska och består av 13 frågor. Mitt inlägg om intervjun finns här. Cirka fem minuter efter intervjun fick jag ett mejl från STS om att jag blivit godkänd. Detta var alltså i början av september och sen hängde allt på hur snabbt jag blev färdig med ansökan. Vilket inte var så snabbt. Jag körde verkligen fast och orkade tillslut knappt öppna upp dokumenten på datorn. I slutet av november fick jag ett mejl från min kontaktperson som undrade hur det gick för mig i min ansökan egentligen. Hon ringde mig också och peppade mig lite vilket verkligen fick fart på mig, så den 5 december postade jag en tjock bunt med papper i ett kuvert och den 9 december mejlade iväg resten av mina ansökningar. Redan dagen efter fick jag reda på att min ansökan blivit godkänd av STS och även av den brittiska agenturen och att jag nu var i matchningsprocess. Sedan kändes det som att det inte hände någonting alls. Jag avslutade mitt jobb på förskolan, firade jul och började sedan undra om det verkligen fanns någon familj som ville ha mig. På morgonen den 20 januari fick jag ett mejl från Busy Bee (min agentur i England) om att familjen M ville prata med mig samma kväll. Blev lycklig, rädd och nervös på samma gång men innan jag ens hann läsa igenom hela mejlet kom ett till. Familjen B ville också prata med mig, samma kväll fast 30 minuter innan. Jag läste igenom båda familjernas profiler lite snabbt. Familjen M bestod av en mamma, pappa och tre pojkar 4, 6 och 8 år, de bodde i London. Familjen B bestod av mamma, pappa och två flickor 5 och 3 år, de bodde i Bishop's Stortford i Essex. Jag kände direkt när jag läste igenom profilerna att familjen B nog inte var något för mig men tackade ändå ja till att prata med båda familjerna. Finns ju inget att förlora på att prata med dem och kände att jag inte ville dömma dem efter vad jag bara läst. 
Klockan 19.30 hade jag den första intervjun via skype, med mamman i familjen B. Efter lite tekniskt strul kunde vi tillslut prata med varandra. Samtalet pågick i ungefär 20 minuter och det kändes lite stelt. Efter att vi lagt på kände jag mer än någonsin att detta verkligen inte var rätt familj för mig, det klickade helt enkelt inte. Bara några minuter efter det första samtalet ringde det igen och nu var det mamman i familjen M. OJ vilken skillnad. Det var så mycket lättare att prata med henne och vi höll på nästan 1,5 timme innan klockan tilllslut blev ganska mycket och vi bestämda att vi skulle prata igen två dagar senare. Direkt efter samtalat mejlade jag till Busy Bee och sa att jag väldigt gärna ville fortsätta med familjen M och redan morgonen efter fick jag svaret att de gärna vill ha mig som sin nya au pair om jag fortfarande var intresserad. ATT jag var. 
 
Så nu sitter jag här och kan inte fatta hur tiden gick så fort. Från det att jag matchades med familjen tills att jag kom hit gick det nästan exakt två månader, de helt klart snabbaste två månaderna jag varit med om. 

Kommentarer
Postat av: zahra

Vad skrev du i de sju långa dokumentet om dig själv? Jag håller på med det just nu och är helt tom.

Ps. älskar din blogg!

Svar: Hej! Vad roligt att du vill bli au pair!! Kan slänga upp ett mer detaljerat inlägg om ansökningshandlingarna senare i veckan och försöka ge lite tips där. Tack, vad glad jag blir! Kul att du läser. Kram!
Linnéa Carlsson

2014-04-21 » 19:42:13



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback