au pair - frågor och svar 4

.....

Har samlat ihop lite frågor jag fått här på bloggen och i mail. Har ni frågor/funderingar så skicka gärna en kommentar eller maila ([email protected]) så ska jag göra mitt bästa för att ni ska få svar!

Hur hittar man vänner på plats? Jag ska själv flytta till London och jobba som au-pair i augusti. Familjen verkar helt underbar men just delen att inte ha några vänner, hur löser man detta?
Kul att du ska vara au pair! Att skaffa vänner här är faktiskt inga problem! Eftersom de flesta au pairer som kommer hit kommer ensamma är de ofta också på jakt efter vänner. Det finns massor av facebookgrupper där du kan kontakta andra au pairer/svenskar. Ex. Scandinavian Au pairs in England, Au Pair in London, LondonSvenskar mm. Sen kan man bestämma träff med någon om man hittar någon man tycker verkar trevlig. Man får släppa lite på sin "svenskhet" helt enkelt och ta kontakt med totala främlingar. Annars finns det säkert andra au pairer i området där du bor eller som har barn i samma skola som du kommer få kontakt med. Bloggar är också superbra! Jag hittade ju till exempel Moa genom hennes blogg och både Amanda och Sandra träffade jag efter att de kommenterat min! 
 
 
Funderar också på att vara au pair i London nästa år! Jättekul att läsa lite om livet där i din blogg. Har någon av de andra tjejerna du umgås med också bloggar?
Moa har en blogg, den är dock aningen vilande för tillfället, hehe. Sandra oc Jessica bloggar mer aktivt. Men allas finns länkade i spalten till vänster. 
 
 
Jag har nu sen jag fått min familj, börjat fundera över packning. Vad tog du med dig? Något som du ångrar att du inte tog med? Något som var överflödigt?
 
Packning, det ÄR svårt! Jag hade såna problem med att bestämma vad jag skulle ta med mig. Har en packlista här men är osäker på om jag följde den till 100%.  Jag känner mig faktiskt ganska nöjd med min packning, hade med mig lagom med kläder tror jag. Det blir ju en hel del shopping här så ta inte med hela garderoben hit. Ta med kläder som du verkligen tycker om och tror att du kommer använda. Jag hade väldigt mycket basplagg med mig, eftersom det är ganska skönt att slippa köpa här. Sen har man väl alltid med sig onödiga saker, jag hade över  två kilo svenskt godis med mig. Det hade jag väl klarat mig utan. Min systemkamera har jag heller knappt använt men det beror ju mest på att jag aldrig orkar släpa med den när jag ska någonstans. 
 
Glöm inte att ta med adapter till eluttaget, och gärna en grenkontakt så att du kan använda flera teknikprlar samtidigt.  Jag skulle säga att det är en bra idé att kolla med din värdfamilj vad som finns på rummet. Tex. om du måste ha med egna handdukar/lakan, hårfön mm. Regnkläder, paraply och gummistövlar är bra om du har med dig, det regnar ju tyvärr en hel del i det här landet. Om du tänkt vara borta ett år och inte åka hem och hälsa på får du ju också tänka på att packa ner kläder för alla årstider. 
 
Vilken organisation åkte du dit med? Har den funkat bra? Vad fick du betala för den osv?
Jag åkte hit med STS. Tycker det har funkat suveränt, min kontaktperson är underbar och alltid supertrevlig, Jag har inte behövt ha så mycket kontakt med dem när jag väl kom hit eftersom allt fungerat så bra i min värdfamilj, men när jag har hört av mig har jag alltid snabbt fått den hjälp jag velat ha. Så kan verkligen rekommendera att åka med STS! Det kostade 2990 tror jag, men det var något "erbjudande" de hade i slutet av förra sommaren, annars kostar det 3990. Visst det är endel, men jag tycker i alla fall att det är värt det. Sen är det ganska mycket ansökningspapper som måste fyllas i men det är ju för att man ska kunnas matchas ihop med en familj som de tror passar. Sen är det ju en ganska stor säkerhet att åka med en organisation också eftersom alla värdfamiljer "kollas upp"
 
Hur många timmar jobbar du i veckan/vad får du i lön osv?
Jag jobbar 30-35 timmar i veckan och får £100/v (cirka 1200 kronor). Inte speciellt mycket alltså, men det är ganska vanlig "lön" som au pair. De jag träffat här får alla mellan £80-120 i veckan.
 
Jag planerar att åka till London ett år 2015, hur länge är du där?
Jag har tänk att stanna ett år. Kom ju hit i mars 2014 så om allt går som planerat stannar jag till mars 2015.
 
Fick du välja din värdfamilj eller var det endast dem som valde dig? Funkar det bra i den familjen?
Jag matchades med familjen via STS i Sverige och Busy Bee (den brittiska agenturen). Familjen läste min ansökan och sa till organisationen att de ville prata med mig. Så jag fick ett mail från Busy Bee och pratade med familjen samma kväll. Det klickade direkt så när STS hörde av sig på kvällen sa jag att jag gärna ville "ha" dem familjen och när jag vaknade på morgonen fick jag ett nytt mejl från Busy Bee om att de gärna ville ha mig också. Det funkar jättebra med min familj tycker jag. Alltså det är ju inte 100% happy go lucky hela tiden, man får inte glömma bort att det faktiskt är ett jobb. Men jag är jättenöjd! 

Jag har en pojkvän och vi har snart varit tillsammans i två år. Vet du om han skulle få hälsa på/sova över hos värdfamiljen, t.ex. i mitt rum. Eller en kompis? Eller är det inte tillåtet?
Angående besök så är det olika från familj till familj. Min värdfamilj vill gärna träffa folk som jag bjuder hit innan de sover här till exempel. Men min mamma har varit här och bott hos oss när familjen varit hemma och det var inga problem alls. Men det skiljer sig som sagt, en del au pairer jag vet om får inte ens ta hem andra au pair-kompisar under dagtid. Så jag skulle rekommendera dig att kolla detta med familjen innan du kommer hit! 
 
Hur mycket fritid har du?
Jag är ledig varje dag mellan 9:15-15:15 och igen efter 19:30. Sen är jag ledig helger också, ifall jag inte är barnvakt.
 
Hur funkar det när man ansöker om au pair? Och återigen rekommenderar du den organisation du åkte med?
Först gjorde jag en intresseanmälan på STS hemsida. Sen fick jag ett mejl med mer info och en inbetalningsavi, när man gör betalningen räknas det som en bekräftelse och man börjar sin ansökan. Har skrivit lite om ansökan & matchningsprocess här. Och JA jag kan verkligen rekommendera STS! 
 
Hur mycket pengar hade du med när du åkte till London, hade du sparat mycket?
Ärligt talat vet jag faktiskt inte hur mycket pengar jag hade med mig. Hade ju jobbat i 1,5 år efter studenten så lite hade jag ju (men inte så mycket som man skulle kunna önska). Det är svårt att klara sig på bara au pairlönen (om man inte är grymt duktig på att hålla i sina pengar) så det klart det är bra att ha lite pengar med sig.

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

Hur kan det vara svårt att klara sig på 1200 kr ca i veckan? Det ska ju vara till fickpengar osv? ^^ Eller betalar du maten hemma + bills?

Svar: Haha, jadu. Nej betalar ingen mat hemma MEN eftersom jag är ledig hela dagarna finns det gott om tid att spendera pengarna. Äter nästan alltid lunch ute, shoppar, fikar, är ute på krogen, oystercardet, nöjen mm. Absolut inga problem att spendera de pengarna, haha ;)
Linnéa Carlsson

2014-07-06 » 20:32:45
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Maya

Hejsan! Jag kommer att bo i Hackney, 50 minuter in till London med tåg! :)

Svar: Okej! Vad kul! :) Kommer du vara ledig mycket på dagarna så att du kan åka in till London? Om du vill ses när du kommer hit är det bara att höra av dig! :)
Linnéa Carlsson

2014-07-06 » 21:12:41
URL: http://nattstad.se/mmayaa
Postat av: Maya

Enligt mitt nuvarande schema så kommer jag att sluta vid 16 på dagarna.. Jag skulle jättegärna vilja ses när jag kommer över! :)

Svar: Jaa vad kul! Hör av dig när du är här så kan vi ordna ihop något! :D
Linnéa Carlsson

2014-07-06 » 23:25:33
URL: http://nattstad.se/mmayaa
Postat av: Jessica

du glömde den bästa bloggen av dom alla;)

Svar: Åhhhhh!! Har ju inte fått läsa ju ;) Haha, lägger till dig på direktn!
Linnéa Carlsson

2014-07-08 » 20:59:04
URL: http://jessiebird.devote.se



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback