au pair - frågor och svar 5

.....

Hur gjorde du med telefon när du åkte? Hade du abonnemang innan och vad har du nu?
Jag hade (och har) ett abonnemang hos Telia för min iPhone 5, detta har inte gått ut en så telefonen är låst till dem och jag måste betala för det. Lite irriterande med tanke på att jag knappt använder den här. För att kunna skaffa ett brittiskt nummer var jag alltså tvungen att skaffa en annan mobil och köpte en kompis gamla iPhone. Den låste jag upp innan jag åkte från Sverige. När jag kom hit beställde jag ett kontantkort från giffgaff. Det är superbra, fungerar som ett vanligt kontantkort men istället för att jag betalar för varje samtal/sms så köper jag en "goodiebag" för £10 varje månad, då får man med fria sms, 500 min samtal och 1 gb internet. Det finns både billigare/mindre och dyrare/större goodiebags. (Länk) Men giffgaff rekomenderar jag verkligen om du ska flytta hit! Supersmidigt! :)
 
Så himla roligt att hamna på din blogg och läsa om livet som au pair! Jag åker nämligen som aupair i augusti och jag har tänkt mycket på det här med presenter, vad hade du med dig för något? Lite tips mottages gärna! :)
Tack så mycket! Här kan du läsa vad jag hade med mig till barnen och mina värdföräldrar (skålen gav jag dock inte bort när jag kom utan sparade till min värdmammas födelsedag).Vet inte om mina presenter var så lyckade såhär när jag tänker efter, samtliga tröjor var för stora (så irriterande jag jag skickade tillbaka den minsta jag hade först och bad om större storlekar) och böckerna passar inte riktigt mina pojkar. Men det är ju kul att ge bort något svenskt och det är jättesvårt att veta innan vad de gillar. Sverigeboken är jag dock väldigt nöjd med, jag vet inte om mina värdföräldrar läst den speciellt mycket men jag och barnen brukar läsa den ibland. Speciellt O är mycket intresserad av Sverige. Jag tror att de flesta blir glada för vad som helst, bara att man visar att man lagt ner lite tid och tanke med att faktiskt ta med sig något. Tänk inte för mycket på presenten och spendera inte massor av pengar! 
 
 
Hur kan det vara svårt att klara sig på 1200 kr ca i veckan? Det ska ju vara till fickpengar osv? Eller betalar du maten hemma + bills?
Haha, ja du! Betalar ingen mat hemma MEN eftersom jag är ledig hela dagarna finns det gott om tid att spendera pengarna så det är absolut inga problem att bränna £100 i veckan. Äter nästan alltid lunch/fika ute, shoppar väldigt mycket (för att vara jag) och hittar på andra saker som kostar. Oystercardet verkar dessutom äta pengar till kvällsmat för det är alltid tomt när jag ska ut och åka. Lägger säkert £50 i månaden på bara att ta mig runt i London. Dessutom måste man ju betala saker som hygienartiklar och förbrukningsvaror själv när man inte bor hemma längre (vet ni hur tråkigt det är att lägga pengar på shampoo eller?!). På det tillkommer ju kostnader för saker som mobilabonnemang och gymkort. Sen ÄR London väldigt dyrt om man jämför med Sverige så allt kostar lite extra. Bio är jättedyrt här till exempel (för att inte tala om biopopcorn!) och jag vill inte veta hur många hundralappar jag ger bort till Starbucks varje månad. Så nej, det är inte mycket kvar av fickpengarna när månaden är slut. Om man dessutom tappar en oförsäkrad iPhone i asfalten försvinner ännu mer pengar.. En anonym vän här (haha) spenderade 30.000kr utöver sin au pair-lön på 10 månader i London, vilket kan låta mycket men jag tror inte att det är en ovanligt hög siffra egentligen. Jag har som sagt inte vågat tita efter hur mycket jag har brännt.. 

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback