au pair - frågor och svar 7

.....

Tror du att du vill åka som au pair någon annanstans i framtiden?
Jag tror att ett år som au pair är en ganska lagom tid, för mig i alla fall. Jag tror dessutom inte att jag skulle orka med att "börja om" igen och hitta ny familj med nya rutiner, regler mm. Men däremot har jag sedan jag kom hit börjat tänka att "hm.. det skulle ju vara häftigt att åka till USA ett år..." Men nej jag tror faktiskt inte att jag skulle göra det.
 
Hur långt innan bör man börja ansöka om att bli au pair? 
Tror att STS rekomenderar att man börjar sin ansökan 3-4 månader innan det att man har tänkt åka om man vill till England. Vill man till USA så måste man börja ännu tidigare, kommer inte ihåg men tror det är 5-6 månader innan. Detta för att man förutom ansökan- och matchningsprocess också måste skaffa visum innan man kan åka.

Vad är för och nackdelarna med att jobba som au pair?
Fördelar: Jag får bo här helt gratis, kan spendera lediga stunder och dagar med att utforska London, träffa massa trevligt folk från hela världen och sist men inte minst: får jobba med underbara (oftast) ungar som jag tycker så galet mycket om (igen: oftast). 
Nackdelar: Att man bor på jobbet kan vara slitsamt för psyket, hur bra man än trivs är det svårt att skilja på "hemma" och "arbete" vilket gör att man (eller jag i alla fall) aldrig slappnar av till 100%. Sen är det såklart jobbigt att vara ifrån familj och vänner hemma i Sverige ibland, men de finns ju kvar när man kommer tillbaka.
 
Känner du att det är "ditt" hus du bor i nu? Eller känner du dig fortfarande lite som en gäst? 
Njaaa. Jag skulle inte säga att jag känner mig som en gäst, men jag känner mig inte direkt hemma heller. Det är svårt som sagt eftersom jag bor och jobbar på samma ställe. 

Finns det möjlighet att avbryta sitt år om man känner att detta var inget för mig? 
Alltså, det klart att det går att åka hem om man absolut inte känner sig bekväm. Det kommer förmodligen stå på ditt kontrakt med familjen hur lång uppsägningstid du har. Detta för att familjen ska ha tid att hitta en ersättare, eller (om det är familjen som är missnöjd) du ska ha tid att hitta ny familj. Men såklart kommer ingen tvinga dig att vara kvar om du absolut inte vill. Dessutom, om du inte trivs och mår bra kommer din värdfamilj förmodligen inte vilja att du stannar kvar heller. 

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

Jag tror till och med aupair-föreningarna kräver att man är helt säker på ett år och inte bara "hm jo men det vore kul" om jag inte minns helt fel från intervjun :)

2014-07-22 » 22:57:51
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hej Linnéa! jag flyttar till London som au pair i september och har lite frågor som du kanske kan svara på. Jag har läst dina gamla "frågor och svar" så jag hoppas att jag inte ställer allt för många frågor som du redan svarat på. :)
1. Hur skaffar man ett engelskt bankkort?
2. Du hade köpt något discount card till oystercardet, hur funkar det?
3. Jag tycker att giffgaff låter som ett jättebra abonnemang, man var köper man det?

2014-07-24 » 20:01:35



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback