men nu skulle jag inte välja dom orden

.....

När man bor i London och träffar au pairer från hela Sverige hör man många olika varianter på svenskan. Eftersom jag är en nörd även när det kommer till detta och tycker att det är superspännande har jag spenderat alldeles för många timmar av den här dagen med att titta på Svenska dialektmysterier på youtube. Är just nu inne i avsnittet om Rikssvenska, vilket är helt sjukt intressant. Jag tycker därför att ni kan lägga 29 minuter denna måndagskväll åt att titta på det. 
Särskilt intressant: Siw Malmqvists omedvetna blandning av rikssvenska/skånska och samtalet om "brytning" med invandrare. Kolla kolla kolla! 
 

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

Vilka svenska dialekter gillar du mest? :D

2014-07-22 » 00:17:53
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Daniella 🌙

Svar: jag är faktiskt från göteborg, så no hard feelings haha! Har du märkt av några olika dialekter från områden i england? Nu vet jag ju inte hur mycket du rest runt, men bara i london hör man ju skillnad tex från Soho och Kingston upon Thames ^^

2014-07-22 » 00:32:38
URL: http://vapenbroder.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback