au pair - frågor och svar 3

.....

Hej hej! Jag ska åka som au pair till London i augusti så det är ju ett bra tag kvar, men jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket man ska prata med sin familj innan ? Jag vill ju inte verka för på men ändå inte verka ointresserad. Hur gjorde du ?
 
Jag förstår precis hur du känner! Hade exakt samma funderingar när jag matchats med min familj, visste liksom inte om de skulle tycka att jag var ointresserad som inte hörde av mig någonting. Men sanningen är ju den att värdfamiljen har ett liv som pågår just nu och de har förmodligen fler tankar i huvudet och går inte runt hela dagarna och tänker att du ska komma dit på samma sätt som du förmodligen gör (det gjorde jag i alla fall). Därför tror jag inte att de blir besvikna eller tycker du verkar oengagerad om du inte hör av dig hela tiden. För mig dröjde det ju bara två månader mellan det att jag pratade med familjen första gången tills det att jag kom hit. Under den tiden skickade vi kanske 4-5 mejl till varann och skypeade tre gånger. Vet inte om jag har några bra tips till dig när det gäller detta. Har du några frågor till din värdfamilj tycker jag absolut att du inte ska tveka att höra av dig till dem, det är bra att ta reda på så mycket som möjligt så att du kan förbereda dig så gott det går. Men känner du att du inte har något att fråga/skriva om är det ju ingen idé att ni ska prata/mejla bara för ATT.
 
Hur är festlivet i London? Och killarna haha?
 
Jag har varit ute på tok för lite i London för att kunna ge ett bra svar på detta känner jag! Men festlivet är intensivt här, det finns ju hur många klubbar/pubar som helst och de flesta är öppna alla kvällar i veckan. Ganska skönt att inte behöva gå ut på fredag/lördag (om man inte är au pair och ska upp och jobba då). Det finns grymt många annorlunda uteställen här också! Så en utgång i London är alltid rolig, det finns precis allt här! Väldigt svårt att säga hur "killarna" är här eftersom det finns många miljoner killar här som jag inte träffat. Men generellt skulle jag väl säga att utseendemässigt är de inte lika bra som i Sverige, men oftast mycket trevligare! 
 
Hej! Jag ska åka som au pair till London om ett år. Det jag är mest " oroad " över är att dom oftast skriver i sina annonser att dom vill att man ska koka bra och nyttiga måltider till sina barn. Jag vet inte alls hur mattraditioner ser ut i England så tänkte fråga dej om du kan beskriva lite vad du brukar koka åt barnen och vad som skiljer sig från svensk matlagning med det du lagar? Det varierar ju såkart från barn till barn men finns det något lätt man kan laga som de flesta barn gillar i England?
 
Förstår om du är lite orolig över maten, det var det jag var allra mest bekymrad över när jag kom hit också. Jag har inte problemet med att komma på vad jag ska laga eftersom min värdmamma alltid planerar måltiderna och sen så lagar jag bara vad hon har bett mig göra. Det är såklart jättesvårt att säga vad engelska barn tycker om eftersom det beror heeelt på vilken familj du kommer till. Generellt sätt tror jag britter är lite "snabbmatsbekväma" och inte alltid äter så nyttigt som de tror. Chips till lunch är liksom mer regel än undantag. Min värdmamma är dock väldigt noga med att det ska vara nyttig och bra mat barnen äter. Därför köper hon t.ex. alltid kött från den lokala slaktaren här och nästan bara ekologiska råvaror. (Vilket såklart väldigt bra men ibland kan jag längta efter att få äta typ stuvade makaroner och falukorv! ..eller kebabpizza.....). Ska försöka tänka ut lite tips på rätter som jag lagar. Men var inte rädd att fråga din värdfamilj om deras matlagning/matvanor om du känner dig orolig!

Kommentarer
Postat av: Moa

Hej!
Jag ska åka som au pair till Hampstead i slutet av sommaren. Min vm vill att jag ska kolla upp aktiviteter att göra med barnet så jag undrar om du har förslag på något sånt som finns i eller i närheten av Hampstead??

Svar: Hej! Vad kul att du kommer till Hampstead! Hmm, jag är ganska sällan ensam med barnen men om jag är det så vi brukar vi gå till någon lekpark, finns flera stycken här omkring eller ta med fotbollar osv till the Heath och hänga där. Annars finns det ett mysigt men väldigt litet bibliotek här också där man kan sitta i saccosäckar och läsa, haha. Vet du vart i Hampstead du kommer bo? Om du har lust att ses någon dag gör jag gärna det, känner bara en annan au pair som bor i Hampstead (som också heter Moa!) men hon åker hem i augusti. Du får gärna höra av dig till min mejl om du vill ([email protected]) så kan vi snacka mer! :)
Linnéa Carlsson

2014-06-10 » 12:15:06



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback