drömmen om en högre höjd

.....

Måndag igen och efter en inte så avslappnande helg är det dags att jobba för fullt igen. Behövde dock inte jobba så himla mycket igår. Gick upp, gjorde frukost till barnen och sedan spelade vi spel tills mina värdföräldrar gick upp. Sen kom L's syster och hennes man hit, och lite senare också E's mamma. Så nu har jag hälsat på lite av de släktingar jag kommer umgås med i sommar i alla fall. Efter att jag klätt på mig (shorts och linne!) åkte jag iväg till Wembley och mötte Amanda på London Outlet. Gick runt där en stund och tittade i de olika butikerna. Fanns inte så himla mycket men det som fanns var ju väldigt bra i alla fall! Fyndade två t-shirts på GAP för mindre än £9. Efter att vi shoppat åkte vi till med tuben till Finchley Road och gick sedan upp mot Hampstead. Köpte varsin crêpe till lunch och gick och satte oss i the Heath. Satt sedan där i flera timmar och njöt av solen och åt våra crêpe. När klockan närmade sig 18 följde jag först Amanda till overgrounden innan jag gick hemåt. Vädret var dock fortfarande helt underbart så jag satt på en bänk ett tag innan solen gick ner och jag hem. Väl hemma var det full rulle som vanligt men jag hängde på rummet ett tag innan jag gick ut och gick en liten promenad igen, fortfarande klädd i shorts! Det är verkligen sommar här nu, älskar det! Råkade kanske köpa en crêpe till middag också, trots att jag fortfarande var ganska mätt sedan vår lunch. Men har inte lämnat huset på hela helgen och kände att jag var värd det! Kom hem runt klockan 21 igen och satt i sängen och åt min crêpe. Hade sedan stora problem med att somna eftersom temperaturen i mitt rum låg på obehagliga 27 grader. Jag är verkligen inte en vän av värme och framför allt inte när jag ska sova. Trodde liksom inte att värmen skulle bli ett problem när jag valde att flytta till England? 

 
 
Vaknade trots mina problem med att somna ovanligt pigg i morse och var till och med färdigsminkad när jag kom ner för att börja jobba. När jag jobbat klart gjorde jag i ordning en macka och packade ner i min väska, tillsammans med filt, bok, vattenflaska och iPod. Sen gick jag iväg till Heath igen. Låg sedan i solen och hade det oförskämt bra hela förmiddagen. Åt min macka och en ask med jordgubbar och drack islatte. Lyssnade på podcast och Harry Potter. Så himla himla braaaaaa man kan ha det! När klockan var strax efter 13 gick jag hem, duschade och nu sitter jag här och ska strax börja jobba igen. Har en hel del tvätt att ta hand om och så ska det såklart lagas mat också. Hoppas på att det blir något enkelt, blev lite trött av solen känner jag. Vi hörs när vi hörs!
 
 

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Asså, sluta göra mig så avundsjuk!! London, fint väder och jordgubbar: the dream!

Svar: Kan meddela att det fina vädret lämnat London, haha!
Linnéa Carlsson

2014-05-19 » 19:01:01
URL: http://msmadeleine.blogg.se
Postat av: Sara

hej ! jag ska åka som au pair till london om ett år. men är redan besatt av att läsa allt man kan om det. det jag är mest " oroad " över är att dom oftast skriver i sina annonser att dom vill att man ska koka bra och nyttiga måltider till sina barn. jag vet inte alls hur mat traditioner ser ut i england så tänkte fråga dej om du kan beskriva lite vad du brukar koka åt barnen och vad som skiljer sig från svensk matlagning med det du lagar?
det varierar ju såkart från barn till barn men finns det något lätt man kan laga som de flesta barn gillar i england?

Svar: Hej Sara! Åh vad roligt att du vill bli au pair! Jag var precis lika besatt innan jag åkte, läste alla au pairbloggar jag kunde hitta (läste liksom igenom allt. hela arkiven) googlade på packlistor, presenttips, bucket lists och allt möjligt, haha. Förstår om du är lite orolig över maten, det var det jag var allra mest bekymrad över när jag kom hit också. Jag har inte problemet med att komma på vad jag ska laga eftersom min värdmamma alltid planerar måltiderna och sen så lagar jag bara vad hon har bett mig göra. Vet dock att de flesta av mina au pair-kompisar måste komma på saker själv så det är ju olika i olika familjer. Det är såklart jättesvårt att säga vad engelska barn tycker om eftersom det beror heeelt på vilken familj du kommer till. Generellt sätt tror jag britter är lite "snabbmatsbekväma" och inte alltid äter så nyttigt. Min värdmamma är dock väldigt noga med att det ska vara nyttig och bra mat barnen (och vi) äter. Därför köper hon t.ex. alltid kött från den lokala slaktaren här och bara ekologiska råvaror. Såklart väldigt bra men ibland kan jag längta efter att få äta typ stuvade makaroner och falukorv! Det är svårt att ge tips på maträtter, MEN jag tycker att det är jätteviktigt om du vågar fråga lite om matlagning/matvanor när du pratar med olika familjer om du är orolig över det! Var inte rädd att fråga din (eventuella) värdfamilj om sånna saker. Du ska ändå bo där i ett år (?) och det är viktigt att du känner dig bekväm! Hör gärna av dig igen om du har fler funderingar/frågor eller bara vill skriva av dig lite! KRAM
Linnéa Carlsson

2014-05-19 » 19:03:22
Postat av: Sara

tack så mycket för svaret :) ska defenitivt höra av mej om det är mer jag funderar på :)
när jag hitta din blogg för kanske en vecka sen läste jag igenom allt du hittils skrivit om din au pair tid, började också följa dig på instagram :) tycker ditt liv som au pair är väldigt intressant och kommer följa din resa till slut och antagligen efteråt, du är en bra bloggare och är nyfiken på vad du kommer hitta på efteråt i framtiden :)

Svar: Gör så! :) Åh vad roligt att du tycker om bloggen, tycker som sagt själv om au pair-bloggar så blir glad att du gillar min! Ska försöka uppdatera ordentligt under hela min au pair-tid då ;) Kram!
Linnéa Carlsson

2014-05-23 » 13:17:00



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback