au pair - frågor och svar 9

.....

Det var ett bra tag sedan jag svarade på frågor! Jag har säkert missat en massa men svarade i alla fall på det som jag kunde hitta. Om jag missat något får ni gärna fråga igen!
 
Jag är också au pair i London och har seriösa problem med att få pengarna att räcka, och du verkar göra så himla mycket roliga saker och äta gott och så, hur klarar du det? Har du sparade pengar sen tidigare eller får du bara en större lön än mig?
Jag skulle gissa att vi tjänar typ samma. De flesta jag känner tjänar iaf mellan 80-120 pund i veckan. Vilket absolut inte är mycket pengar och NEJ för mig räcker det här absolut inte till det "liv" som jag lever här. Att äta ute flera dagar i veckan, fika minst lika många, gå på gymmet, åka tunnelbana och shopping. Sedan alla museum, biobesök, musikaler och andra nöjen på det gör det svårt att få det att gå ihop. 
Jag har inte sparat pengar specifikt för detta men eftersom jag jobbat (helger och lov) sedan jag var 14 och dessutom jobbat 80-85% i nästan 1,5 år efter studenten så hade jag ju i alla fall lite pengar sparat. Har mina sparade pengar uppdelade på två sparkonton, ett som jag bara fyller på och ett som jag får ta om jag måste. Det där senaste har blivit ganska flitigt använt sedan jag flyttade hit och nu när jag fick denna frågan gick jag in på mitt konto för att se hur mycket jag egentligen spenderat här. Det var inget glädjande besked direkt. Jag vet ju att jag spenderar mycket pengar men det DÄR alltså. Herregud vilken ångest......
Så det kan hända att det blir lite färre goda måltider här på bloggen, annars kommer jag nämligen inte ha råd att köpa julklappar till mina nära och kära det här året, haha! 
 
Jag ska till London på Söndag och undrar om du skulle kunna tipsa om bra restauranger, affärer eller sevärdheter? Vad heter det där stället där du brukar köpa creps? Verkar så underbart gott!! 
Restauranger: Nando's (Spicy kyckling i olika former, jag rekomenderar kycklingvingarna), Wok to Walk (nudlar som är perfekt att äta när man är "på väg" haha.) Sen finns det massor av bra hamburgerställen här, så ni slipper äta på McDonalds! Five Guys har gryyymt godaste hamburgare och dessutom en läskautomat med över 100 olika sorter att välja mellan. Ed's Easy Diner har goda burgare men framförallt den bästa milkshaken jag smakat! GBK (Gourmet Burger Kitchen) har också väldigt bra hamburgare! Samt Honest Burgers... Nu blev det vääldigt mycket hamburgare kände jag.. hehe. Men de flesta av de här ställena finns lite överallt i London så googla på dem så hittar du nog vilka som finns i närheten av var ni kommer bo/röra er. 
Affärer: Gissar att du menar klädaffärer nu ;) Bershka, Forever 21, River Island, Next och New Look är nog mina favoriter. Samtliga finns (bland annat) på Oxford Street. 
Sevärdheter: Har du inte varit i London förut är det väl de "vanliga" som man vill se. Big Ben och Houses of Parliament, St Pauls Cathedral, London Eye, Westminister Abbey, Tower of London (där de har en installation av vallmoblommor just nu, superhäftig!) och Tower Bridge. Sen är de flesta statliga museerna helt gratis så det är ju värt att kolla in om du är intresserad. Det finns många marknader här där man alltid kan titta på kul saker, Portobello Road (Notting Hill) och Camden Lock är två av de "stora". Jag föredrar Camden pga deras fantastiska Street Food Market med mat från hela världen. Är vädret fint så är Southbank en underbar plats för att promenera längs Themsen! Har man tur kan man hitta billiga musikalbiljetter vid Leicester Square, det är något extra härligt med att se musikaler i London tycker jag. 
Crepesstället heter La Crêperie de Hampstead och ligger här i Hampstead! Tar cirka 15-20 min från Tottenham Court Road med northen line. Tyvärr är crêperiet bara öppet på helger melllan 11-23. 
 
 
Hur tycker du att språket funkar för dig? Kommer det ofta typ "vardagssituationer" där du inte fattar något av de familjen säger? Låter kanske luddigt, haha! Jag undrar för att jag går just nu första året på gymnasiet, men vill så gärna åka som Au Pair efter studenten, men känner mig så osäker på just språket, iallafall nu. Men hade varit kul o veta hur du tänker.
Jag har nog aldrig haft några större problem med att förstå vad mina värdföräldrar/-barn säger, och om jag har haft det så har jag bara frågat eller bett dem förklara på ett annat sätt. Eftersom min värdfamilj inte heller har engelska som "första språk" så har jag aldrig kännt mig pressad att prata perfekt engelska. Men jag tror att alla värdfamiljer har stor respekt och förståelse för att det tar lite tid att komma in i språket. Dessutom är de flesta britter jag pratat med här bara avundsjuka på att vi kan prata två olika språk så flytande, vilket de ofta inte kan. London är en mångkulturell stad med alla tänkbara "brytningar" och varianter av det engelska språket och jag kan lova att hur dålig du än är så kommer du absolut att prata "bättre" engelska än många andra. (Om nu det är viktigt) Tycker absolut inte att du ska låta det hindra dig från att bli Au Pair!

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback