och längtar till fredan, precis som du

.....

Jag har kommit på vad jag saknar allra allra mest från livet i Sverige. Det är varken familj, vänner, marabouchoklad, kebabpizza eller att kunna andas frisk luft. Det är en mycket speciell känsla. Fredagskänslan.
Ni vet när man lämnar jobbet på fredagseftermiddagen och vet att man nu har en härlig helg framför sig innan det är dags att komma tillbaka. Det är kanske den allra bästa känslan man kan uppleva? Det blir liksom inte samma sak här när man både bor och jobbar på samma ställe och dessutom aldrig riktigt får samma känsla av helg.
Den där fredagskänslan slutar ju förresten inte när man lämnat jobbet. Nä sen kommer man hem, äter en riktigt god middag med familjen och gör sig sedan i ordning, åker in till stan och förfestar hos en kompis i flera timmar innan man (eventuellt) lyckas ta sig vidare till krogen. ALTERNATIVT så stannar man kvar hemma, tar på sig de skönaste plaggen man kan hitta, lägger sig på soffan och kollar något halvkasst tv-program. Fredagsmys alltså. En sak som inte existerar i det här landet. (Eller något annat land heller?) I min värdfamilj skiljer sig inte en fredag från någon annan dag i veckan. Alls. Vi äter precis samma saker som i resten av veckan, vi äter samma tider (barnen först och de vuxna senare), barnen går och lägger sig på samma tid, de får samma mängd av sötsaker som alla andra vardagar. Är det inte lite sorgligt nästan?
Några av mina absolut bästa och mest nostalgiska barndomsminnen är från fredags- och lördagskvällar när man satt med familjen i soffan, åt chips och godis och kollade på Gladiatorerna eller Stadskampen. Lyckan i att få äta tacos, dricka läsk och fira att det blivit helg, det går barnen i det här landet miste om. Eller, ni som också är au pairer, hur ser det ut i era värdfamiljer?
En sak är jag i alla fall helt säker på. Om jag får barn någon gång ska vi minsann fira varje helg. Heja fredagsmyset!
 
 


 

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

mina barn får inget socker alls så de mumsar på frysta ärtor istället hahaha...

2014-09-27 » 16:26:28
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Susanna Maria J

Å ja, det är något speciellt med fredagarna :) <3

2014-09-27 » 18:21:39
URL: http://oslofru.com/
Postat av: Amanda

Fruktansvärt sant!! Ska nästan försöka införa lite fredagsmys i min värdfamilj x)

2014-09-28 » 13:55:56
URL: http://smultronpussar.devote.se
Postat av: Malin

Där sa du något!! Har inte ens tänkt på att det inte finns någon fredagskänsla här... Det är ju hemskt! :o

2014-09-29 » 12:10:38
URL: http://lightsinlondon.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback