au pair - frågor och svar 11

.....

Jag vill fråga dig vad som är den största skillnaden mellan livet i London och livet i Sverige? Om man bortser från au pairandet. Jag har nyss matchas med en familj utanför London och undrar lite över liksom hur det är att ställa om sig till den brittiska kulturen. 
En väldigt bra fråga.. och också väldigt svår att svara på. Ibland känns det som att det inte är några skillnader alls och ibland känns det som att Sverige och Storbrittanien ligger på helt olika planeter. Folk här är generellt sätt mycket trevligare och artigare än vad svenskar är. Men skulle säga att England är mycket mindre jämställt än vad Sverige är, vilket märks i både små saker och stora. Tror att det är svårt för mig att riktigt beskriva den brittiska kulturen eftersom jag inte bor i en brittisk familj!
 
Hur lyckas du kolla på historieätarna?!?!? Jag kan inte se det för att det är blockat!
För att se program på t.ex. Svt Play som är blockade utomlands behövs en VPN-server! Jag använder Hola Unblocker..googla! 
 
Ska dra till london o vara en au pair nästa vecka o undrar om det är svårt att hitta andra au pairs?
Superlätt! Finns massor av Au Pair-grupper på facebook där du kan skriva och få kontakt med folk i din närhet. Har du barn i skolåldern har de förmodligen kompisar som också har au pairer/nannys som du kan lära känna.
 
Vilken "au pair-agentur" använde du dig av?
 
Jag tänkte själv åka iväg som au pair och har just haft min intervju. På grund av vissa oklarheter vill jag veta hur det går till med de 200 barntimmarna. Behöver man intyga om att man haft hand om barn i 200 timmar eller behöver man ha intyg på att man haft hand om barn som inte är släkt med en? Har nämligen problem med att komma upp i 200 timmar innan jag planerar att resa.
Nu var det ju över ett år sedan jag skickade in min ansökan. Men om jag minns rätt så behöver du ha 200 timmar med barn som du inte är släkt med. Jag (som jobbat på förskola i 1,5 år) hade inga problem med att få ihop timmar så tänkte inte så mycket på det, men förstår att det kan vara svårt att få ihop om man kommer direkt från gymnasiet. Vet faktiskt inte hur "strängt" det är att man måste komma upp i exakt 200 timmar, men rekomenderar dig att ringa din kontaktperson på STS och fråga. Måste bara säga att jag tror att det är otroligt viktigt för din egen del att du har stor erfarenhet av att jobba med barn som du inte är släkt med innan du åker iväg som au pair! 
 
Hur långa är arbetstiderna?
Jag jobbar 30-35 timmar per vecka. 
 
Är du ledig på helgerna?
Oftast! Om jag måste jobba på helgen så får jag extra betalt per timme.
 
Vad tjänar man i veckan?
Tror de flesta au pairer får mellan 80-120 pund i veckan. Jag får £100 + extra för eventuell babysit under helgen och så betalar min värdfamilj mitt gymkort varje månad.
 
Är det lätt att knyta kontakter?
Jaapp. Så himla skönt för alla au parier är verkligen öppna och trevliga här!
 
Hur är din värdfamilj? Är det lätt eller svårt att anpassa sig?
Min värdfamilj är bäst. Haha, nej men det klart att det finns positiva och negativa saker stt säga om alla familjer. Men jag är så nöjd! Tycker att det som är svårt är att veta hur mycket man ska anpassa sig. Det klart att man vill passa in i sin värdfamiljs rutiner, regler och vanor men det är viktigt att man inte tappar bort den man är. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad skrev du i det 7 långa dokumentet vid ansökningsprocessen?
Fick du veta av STS vilka au pairer som skulle vara i ditt område innan du åkte?

2015-02-04 » 18:35:42



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback