ny kategori: au pair - frågor och svar

.....

Har försökt samla de frågor jag fått och svara så gott jag kan. Hoppas jag fått med alla, om jag glömt någon eller om ni har fler frågor så skriv en kommentar så ska jag svara så utförligt jag kan i ett nytt inlägg. Kul att så många ställer frågor förresten! 
 
Hur tycker du att de va att åka med STS? Rekommenderar du de? Varför/varför inte?
Jag tycker att det har varit jättebra att åka med STS och rekommenderar det verkligen. Man garanteras att organisationen man får kontakt med i England är godkänd av BAPAA och därför ska familjerna leva upp till vissa krav. (För att kunna ansöka måste du också leva upp till vissa krav, t.ex. måste du ha körkort och ha erfarenhet av att jobba med barn. Läs mer här.) För mig var det också självklart att åka med en organisation för att få hjälp och stöd ifall något skulle hända. Nackdelar antar jag skulle vara att det kostar ganska mycket (3990kr) och att det är en hel del pappersarbete som ska göras. Men med hjälp av alla de saker man ska fyllas i kan man sedan matchas med en familj som passar bra med dina erfarenheter/intressen/önskemål. Dessutom är personerna som jobbar på STS kontor i Sverige så himla härliga. Som jag har skrivit förut så är min kontaktperson, Ann, den absolut gladaste och trevligaste människa jag någonsin pratat med! Har hittills inte haft några större problem att tacklas med här, men om jag skulle stöta på något så skulle jag inte tveka att ringa henne. 
 
Finns de andra sätt att åka som au pair på?
Ja! Om du inte vill åka med STS finns det andra organisationer, som tex Swedish Connection. Du kan också åka privat och hitta en familj själv på t.ex. http://aupair-world.net/. Ska du till USA måste du dock ha en organisation och då är STS eller CulturCare de stora (och ända som jag känner till). Ska du till USA rekomenderar jag verkligen att du väljer STS eftersom jag hört många klagomål på CC. 
 
Hur visste du att du ville åka till England? Tänkte du något på USA eller Nya Zeeland? 
Har alltid tyckt om England och framförallt London. Tycker om att det inte är en allt för stor kulturkrock, gillar klimatet (ja!) och närheten till "hemma" känns betryggande. USA hade nog också varit riktigt häftigt, men jag har inte riktigt haft samma längtan dit som jag har till England. Nya Zeeland är nog inget för mig tror jag, jag är inget stort fan av värme och "exotiska" djur! 
 
Hur är det att vara au pair? Får man hemlängtan? 
Nu har jag ju bara varit här i en dryg vecka men jag tycker att det är väldigt bra. Det är ett ganska hårt jobb, lite tuffare än jag trott faktiskt. Men jag har hamnat i en väldigt snäll familj så jag är otroligt nöjd! Har än så länge inte haft någon hemlängtan, men har ju inte varit borta så länge så det kommer säkert. Känns bra att jag är på ett sådant "kort" avstånd hemifrån att jag faktiskt kan ta ett flyg hem över en helg om hemlängtan skulle bli allt för jobbig. 
 
Jag undrar hur länge du kommer att vara i England, med vilken organisation du åkte med och hur mycket det kostade?
Jag kommer att stanna här i ett år om allt går som planerat! Jag åkte med STS och det kostade då 2990 kronor i anmälningsavgift. Det var dock ett "erbjudande" och jag tror att det vanliga priset är 3990 kronor. Så det är ju en del men jag tycker absolut att det var värt det.  
 
Är det inte jobbigt att hålla koll på tre småkillar hela dagarna? 
Nej det är inte så jobbigt. Men jag är oftast inte ensam med barnen. På morgonen är både mamman och pappan med och vi hjälps åt alla tre. På eftermiddagen brukar jag vara ensam med H ibland men när alla tre är hemma är L också där och hjälper till. Men det är fakitiskt tre väldigt lättskötta pojkar, visst att de bråkar/busar ibland men oftast leker det väldigt mycket själva på sina rum.

Hur är engelsmännen som personer? 
Har inte mött så många engelsmän än men generellt skulle jag säga att de är väldigt trevliga och artiga. När jag och Hanna var lite vilsna i Hampstead förra veckan ställde vi oss och tittade (tydligen) förvirrat runt i kanske max 30 sekunder. Under den tiden hann två personer stanna och fråga om vi behöver hjälp att hitta. (Vi sa nej - man är ju ändå svensk - men ändå, väldigt trevligt tycker jag!)
 
Är det svårt att hitta vänner som au pair? 
Nej! Det var en sak som jag var lite orolig för innan men det är absolut inga problem. Här i London kryllar det av svenska (och utländska!) au pairer. Det gäller bara att man får släppa lite på sin svenskhet och helt enkelt våga kontakta och bestämma träff med de au pairer som finns. Det är liksom inte konstigt att fråga en totalt främmande människa om man ska ses här. Älskar den gemenskapskänslan bland au pairer. Det är ju hur det är här i London men bor man i andra delar av England, där det inte finns lika många au pairer, kan det så klart vara svårare.

Kommentarer
Postat av: Ellen

haha "man är ju ändå svensk.."

2014-03-30 » 10:11:50
Postat av: Ellen

haha "man är ju ändå svensk.."

2014-03-30 » 10:11:55



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras inte)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback